آیندهای که هوش مصنوعی برای نرمافزارهای سازمانی رقم میزند
به گزارش پردیس هوش مصنوعی و نوآوری دیجیتال ایران، سوالاتی که این روزها درمورد هوش مصنوعی پرسیده میشود، این است که ما را به کجا میبرد؟ و آیا عصر SaaS به پایان رسیده است؟ حتی در آینده اصلاً نیازی به نرمافزار خواهد بود؟ این سؤالات ذهن بسیاری از فعالان حوزه فناوری را درگیر کردهاند. اما برای پاسخ دادن به این پرسشها، کافیست نگاهی دقیقتر به مسیر طیشده در سی سال اخیر بیندازیم، از دوران سرورهای محلی و دیتا سنترها، تا اوجگیری SaaS و حالا ورود به عصری که در آن عاملهای هوشمند در حال بازتعریف کل چرخه فروش، بازاریابی و ارائه خدمات هستند.
در این مسیر پرشتاب، یک الگوی تکرارشونده بهوضوح دیده میشود:
1. نوآوری همیشه واکنشی به ناکارآمدی بوده
2. با شوکهای بیرونی مثل بحران اقتصادی یا پاندمی شتاب گرفته و با سرعتی رخ داده که برای اغلب بازیگران ناراحتکننده بوده است.
نموداری که اخیراً توسط Winning by Design منتشر شده، این سیر تحول را به زیبایی تصویر میکند. از مالکیت سختافزاری در دهه ۹۰، تا اشتراکمحوری در دهه ۲۰۱۰، و حالا ورود به دنیای مصرفمحور و سیستمهای GTM خودگردان.
سه مسیر آینده برای نرمافزارهای سازمانی
1. Sustainable SaaS
SaaS هنوز زنده است و حتی قویتر از قبل اما شرکتهای موفق در دهه آینده، آنهایی خواهند بود که SaaS را با کارایی، انعطاف و هوش مصنوعی ترکیب کنند و به سازمانهای پایدار SaaS تبدیل شوند.
2. AI-Led GTM
رشد فروش، دیگر تنها متکی بر انسان یا حتی محصول نیست. سیستم های هوشمندی که میتوانند مشتری را بشناسند، تصمیم بگیرند و حتی بدون دخالت مستقیم انسان تعامل برقرار کنند، در حال ورود به میدان هستند.
3. مدلهای قیمتگذاری PPX
مدلهای سنتی اشتراک جای خود را به شکلهای متنوعی از پرداخت بر اساس مصرف میدهند.
Pay Per Action (پرداخت براساس عمل)
Pay Per Use (پرداخت براساس استفاده)
Pay Per Outcome( پرداخت براساس نتیجه)
این تحول همان تأثیری را بر GTM خواهد گذاشت که اشتراکمحوری یک دهه قبل بر SaaS داشت.
سیستمهای GTM خودگردان
سیستمهای GTM خودگردان با بهرهگیری از هوش مصنوعی، از ابتدا برای رشد پایدار طراحی میشوند. در این سیستمها، رشد پایدار یعنی ترکیبی از بهرهوری عملیاتی، نگهداشت بالا (GRR/NRR) و تأثیر تکرارشونده، اصل طلایی این دوران درآمد مستمر و نتیجه اثربخشی مستمر است.
فرصت برای استارتاپها
هوش مصنوعی در حال دموکراتیزه کردن مسیر بازار است. اکنون حتی استارتاپهای کوچک از کشورهای گمنام هم میتوانند با داشتن GTM هوشمند و خلاقیت، با بزرگترین شرکتهای SaaS رقابت کنند.
جمعبندی
SaaS نمرده، اما دگرگون شده است.دنیای نرمافزار در حال گذار از کدنویسی برای ابزار به طراحی کنشگر دیجیتال است. نرمافزارهای آینده فقط استفاده نمیشوند، بلکه تصمیم میگیرند، یاد میگیرند و پیشبینی میکنند. در چنین جهانی، برنده کسی نیست که فقط ویژگی بیشتری ارائه دهد، بلکه آنکس است که بیشترین اثربخشی مستمر را ایجاد کند.