تحول آموزش دیجیتال در چین برای 2035/ حرکت از آموزش سنتی به یادگیری دیجیتال-هوشمند
به گزارش گروه آینده پژوهی پردیس هوش مصنوعی و نوآوری دیجیتال ایران، اقدامی راهبردی، وزارت آموزش چین به همراه ۹ نهاد ملی دیگر، سندی رسمی برای شتابدهی به تحول دیجیتال آموزش منتشر کردند. این سند، آموزش دیجیتال را به عنوان یک محور کلیدی برای ساخت کشوری قدرتمند در حوزه آموزش معرفی میکند. بر اساس این برنامه، دیجیتالیسازی آموزش باید همسو با اصول «اتصال هوشمند»، «محتوامحور بودن» و «همکاریمحور بودن» توسعه یابد تا به گسترش دسترسی برابر، ارتقاء کیفیت آموزش و پاسخگویی به تحولات فناوری و صنعتی آینده کمک کند.
ساخت زیرساختهای ملی آموزش هوشمند
برنامه شامل توسعه یک پلتفرم ملی آموزش هوشمند است. این پلتفرم منابع آموزشی با کیفیت را در حوزههای آموزش ابتدایی، حرفهای، دانشگاهی و یادگیری مادامالعمر یکپارچه کرده و هوش مصنوعی را برای ایجاد پیشنهادات شخصیسازی شده، ارزیابیهای پویا و آموزش تطبیقی بهکار میگیرد. همچنین بر توسعه منابعی برای آموزش خانواده، آموزش سالمندان و تقویت آموزش مهارتهای شغلی تأکید شده است.
همگرایی هوش مصنوعی و آموزش
برنامهی چین بر توسعه مدلهای بزرگ هوش مصنوعی آموزشی، طراحی محتواهای چندرسانهای، ارزیابی امنیت الگوریتمها و پیادهسازی کاربردهای هوشمند در آموزش اصرار میورزد. از آموزشهای ابتدایی گرفته تا دانشگاهها، آموزش علوم پایه، سلامت روان، هنر و سیاستگذاری آموزشی، همگی هدف پروژههای هوش مصنوعی قرار گرفتهاند. مدل جدید «آموزش به کمک همکار دیجیتال» با هدف تغییر روشهای یادگیری، آموزش تطبیقی در مقیاس وسیع و توسعه دانشگاههای دیجیتال در دست اجراست.
بازآرایی آموزش عالی، پژوهش و مهارتهای حرفهای
بر اساس این سند، چین ساختار رشتههای دانشگاهی و آموزشهای فنی حرفهای را مطابق با اقتصاد دیجیتال بازطراحی میکند. تغییر پارادایم پژوهش علمی از مدلهای سنتی به مدلهای مبتنی بر دادههای بزرگ و هوش مصنوعی یکی از محورهای کلیدی این تحول است. در آموزش فنی نیز، رشتههای جدید متناسب با تحول دیجیتال صنایع تعریف میشود و ادغام صنعت و آموزش با قدرت بیشتری دنبال خواهد شد.
تقویت امنیت دادهها و حاکمیت هوش مصنوعی در آموزش
چین در این طرح بر ایجاد مراکز داده آموزشی ملی، تدوین استانداردهای امنیت داده و حفاظت از اطلاعات شخصی دانشآموزان تأکید ویژهای دارد. همچنین، برای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، نظام ثبت و ارزیابی امنیت الگوریتمها و محصولات هوشمند آموزشی را پیادهسازی میکند تا خطرات ناشی از سوگیری، وابستگی، یا آسیبهای الگوریتمی به حداقل برسد.
جهانیسازی آموزش دیجیتال
برنامهی چین شامل ساخت نسخه بینالمللی پلتفرم آموزش هوشمند، اشتراکگذاری دورههای دیجیتال با دانشگاههای برجسته جهانی، راهاندازی دورههای مشترک با مؤسسات خارجی و توسعه پروژههای آموزش مهارت در کشورهای در حال توسعه است. چین در تلاش است با ابتکاراتی مانند کنفرانس جهانی آموزش دیجیتال و گزارشهای سالانه توسعه آموزش هوشمند، رهبری جهانی در عرصه آموزش دیجیتال را به دست آورد.
چین با این سند، نقشهی راه جامعی برای حرکت از آموزش سنتی به یک زیستبوم یادگیری دیجیتال-هوشمند ترسیم کرده است. این مدل، نه تنها در مقیاس ملی، بلکه در مقیاس جهانی میتواند آینده آموزش را بازتعریف کند. آیندهای که در آن یادگیری در هر زمان، در هر مکان و برای هر کسی ممکن است.