هوش مصنوعی دیگر فقط گوش نمی‌دهد؛ دست به کار می‌شود

هوش مصنوعی دیگر فقط گوش نمی‌دهد؛ دست به کار می‌شود

به گزارش پردیس هوش مصنوعی و نوآوری دیجیتال ایران به نقل از آنا، آینده‌ای را تصور کنید که یک عامل هوش مصنوعی (AI Agent) نه تنها سفر بعدی شما را رزرو کند، بلکه بر اساس مقصد، پیش‌بینی هواشناسی و بهترین پیشنهادات موجود در وب، لیست خرید مناسبی برایتان تهیه کند. با یک کلیک دیگر، این عامل می‌تواند این خرید‌ها را به جای شما انجام دهد و مطمئن شود که تمامی اقلام به موقع قبل از پروازتان به دستان شما می‌رسند، دیگر هرگز چیز‌های ضروری مثل عینک شنا یا ضد آفتاب را فراموش نخواهید کرد.

یک سال، یک انقلاب

در ظرف یک سال اخیر، حوزه هوش مصنوعی پیشرفت‌های عظیمی داشته است. ظهور مدل‌های زبانی بزرگ (Large Language Models) و مدل‌های کوچک اختصاصی برای حوزه‌های خاص (Small Language Models)، این امکان را فراهم کرده است که این مدل‌ها هم در محیط ابری (Cloud) و هم در لبه شبکه (Edge) اجرا شوند.

محیط ابری (Cloud) به ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها در فضای اینترنت و نه روی کامپیوتر یا تلفن شما گفته می‌شود، به جای اینکه همه اطلاعات و برنامه‌ها روی دستگاه شما باشند، آن‌ها را در سرورهای دور (روی اینترنت) ذخیره می‌کنید و وقتی خواستید به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید.

به گزارش venturebeat ، این فقط یک شروع است و آینده هوش مصنوعی در سازمان‌ها در قالب جریان‌های کاری چندعاملی (Multi-agent Workflows) خواهد بود؛ جایی که مدل‌های قدرتمند، عوامل هوشمند و تصمیم‌گیری انسانی با هم ترکیب می‌شوند و بر اساس تحقیقات Deloitte، درصد ۵۰ از شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی تولیدی استفاده می‌کنند، تا سال ۲۰۲۷ طرح‌های آزمایشی از هوش مصنوعی نماینده‌ای را راه‌اندازی خواهند کرد.

تحول بدون وقفه

نقشه حوزه هوش مصنوعی همواره در حال تحول است. این تحول توسط دستاورد‌های برجسته در زمینه عوامل هوش مصنوعی، پلتفرم‌های نوآورانه مانند Azure AI Foundry و زیرساخت‌های قدرتمند NVIDIA تقویت می‌شود و در سال ۲۰۲۵، این نوآوری‌ها در حال دگرگونی بنیانی در فناوری‌ها و استراتژی‌های کسب‌وکاری هستند.

هوش مصنوعی با حضور فعال

عامل‌های هوش مصنوعی اکنون بخشی جدایی‌ناپذیر از سازمان‌های مدرن هستند. این عوامل نه تنها بهره‌وری را افزایش می‌دهند، بلکه ارزش‌های جدیدی را از طریق تصمیم‌گیری هوشمند و تجربیات شخصی‌سازی شده فراهم می‌کنند؛ روند جدید به سمت عواملی است که نیاز‌های کاربر را پیش‌بینی و به صورت خودکار عمل کنند. همچنین این عوامل با قابلیت‌های شخصی‌سازی بالا، تعاملات را بر اساس ترجیحات و رفتار‌های فردی تنظیم می‌کنند.

لازم به ذکر است، قابلیت‌های چند مدیایی (Multimodal) نیز پیشرفته‌تر می‌شوند و این عوامل می‌توانند متون، صدا‌ها و تصاویر را پردازش کنند و تعاملات را طبیعی‌تر کنند؛ جالب‌تر اینکه، هوش هیجانی (Emotional Intelligence) در عوامل هوش مصنوعی دارای جایگاهی رو به رشد است. با درک احساسات انسان، این عوامل نه تنها کارایی را افزایش می‌دهند بلکه کیفیت خدمات را به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند خدمات مشتری و مراقبت‌های بهداشتی، بهبود می‌بخشند.

پلتفرم نوآوری سازمانی

Microsoft با پلتفرم Azure AI Foundry در خط مقدم توسعه هوش مصنوعی قرار دارد. این پلتفرم یکپارچه‌ای برای طراحی، سفارشی‌سازی، مدیریت و پشتیبانی از برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و عوامل هوشمند در سطح سازمانی فراهم می‌کند.

معرفی مدل‌هایی مانند GPT-۴.۵ از Azure OpenAI و Phi-۴ از Microsoft، گام‌های بزرگی در زمینه پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین به شمار می‌رود و Azure AI Foundry فرآیند سفارشی‌سازی و تنظیم دقیق را تسهیل می‌کند و شرکت‌ها را قادر می‌سازد راهکار‌های هوش مصنوعی را با نیاز‌های خاص خود تطبیق دهند.

هوش مصنوعی در عمل

شرکت هواپیمایی Air India از Azure AI Foundry برای بهبود خدمات مشتری خود استفاده کرده است. با به‌روزرسانی دستیار مجازی خود به آخرین نسخه مدل‌های GPT، Air India توانسته است ۹۷ درصد از پاسخگویی به سوالات مشتریان را خودکار کند، هزینه‌های پشتیبانی را کاهش و رضایت مشتریان را افزایش دهد.

سرعت بیشتر در اجرای هوش مصنوعی

با همکاری شرکت‌های Microsoft و NVIDIA، استفاده از هوش مصنوعی در شرکت‌ها و سازمان‌ها خیلی پیشرفته‌تر و راحت‌تر شده است بطوری که آن‌ها یک سیستم جدید به نام NVIDIA NIM را داخل پلتفرم Azure AI Foundry شرکت مایکروسافت ادغام کرده‌اند و این کار باعث شده برنامه‌های هوش مصنوعی که عملکرد بالایی دارند، راحت‌تر و سریع‌تر اجرا شوند.

همچنین، یک ابزار به نام AgentIQ از شرکت NVIDIA به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا عوامل هوشمند (ربات‌های هوشمند) را به صورت گروهی و در زمان واقعی بررسی و عملکرد آن‌ها را بهتر کنند یعنی سریع‌تر کار کنند و دقیق‌تر تصمیم بگیرند.

عملکرد بهتر، هزینه کمتر

مدل‌های معروف Llama شرکت Meta با بهینه‌سازی NVIDIA TensorRT-LLM در Azure AI Foundry بهبود قابل توجهی در سرعت انتقال (Throughput) و زمان پاسخ‌دهی (Latency) ارائه می‌دهند و شرکت‌هایی مانند Synopsys گزارش کرده‌اند که این بهینه‌سازی‌ها منجر به سرعت بالاتر در انجام وظایف، کاهش هزینه زیرساختی و چرخه‌های راه‌اندازی سریع‌تر شده است.

آینده هوش مصنوعی در دستان NVIDIA

شرکت NVIDIA همچنان در خط مقدم زیرساخت‌های هوش مصنوعی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود روندی به سمت محاسبات کوانتومی و داده‌سرا‌های با خنک‌کننده مایعی شکل گیرد؛ این تحولات با دگرگونی در معماری داده‌سرا‌ها همراه است، به گونه‌ای که ارتباط بین هزاران شتاب‌دهنده هوش مصنوعی را تسهیل می‌کند. قدرت و نفوذ NVIDIA در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار هوش مصنوعی، آن را به یک بازیگر کلیدی در بخش هوش مصنوعی سازمانی تبدیل کرده است.

هوش مصنوعی عامل‌مند؛ دوست هوشمند کسب‌وکار‌ها

هوش مصنوعی عامل‌مند (Agentic AI) نه تنها یک تمایز فنی بلکه یک تحول بنیادین در نحوه انجام کار‌ها در دنیای کسب‌وکار است. با ترکیب پلتفرم‌های قدرتمند مانند Azure AI Foundry و زیرساخت‌های نوآورانه NVIDIA، سازمان‌ها می‌توانند هوش مصنوعی را به سطحی برسانند که از یک ابزار تبدیل به یک شریک استراتژیک شود.