
هوش مصنوعی و آینده علم، آیا انسان از جایگاه دانش کنار میرود؟
به گزارش پردیس هوش مصنوعی و نوآوری دیجیتال ایران، برندون بوش در مقالهای از Aeon، با تکیه بر دیدگاههای پل هامفریز، به آیندهای میپردازد که هوش مصنوعی پیشرفته در «سناریوی خودکار» فرآیند علم را بهطور کامل هدایت میکند.
در این سناریو، هوش مصنوعی نهتنها ابزارهای محاسباتی را بهبود میبخشد، بلکه پرسشهای علمی را مطرح و دادهها را بررسی میکند در نتیجه نظریههایی میسازد که ممکن است به دلیل پیچیدگیهای ریاضی یا مفاهیم چندبُعدی، برای ذهن انسان غیرقابلفهم باشند.
این هوش مصنوعی میتواند موضوعاتی را کاوش کند که برای دانشمندان غیرعملی یا بیاهمیت به نظر میرسند؛ مانند پیشبینی دقیق نرخ پوسیدگی یک برگ با در نظر گرفتن عواملی مثل میکروبها، نور و رطوبت یا ردیابی مسیر مولکولهای آب در یک رودخانه. چنین پروژههایی، که به دلیل محدودیتهای مالی یا نبود انگیزه در علم انسانی کنار گذاشته میشوند، برای هوش مصنوعی قابلپیگیری هستند.
اما این آینده پرسشهایی جدی مطرح میکند. دانش تولیدشده توسط هوش مصنوعی ممکن است به زبانی ناآشنا تبدیل شود که انسانها، به دلیل نداشتن تجربههای مشترک، نتوانند آن را درک کنند.
بوش با اشاره به دیدگاه ویتگنشتاین هشدار میدهد که این علم میتواند از دسترس فهم ما خارج شود. بااینحال، او باور دارد که کنجکاوی انسانی برای درک جهان، همراه با انگیزههایی مانند زیباییشناسی و جستوجوی معنا، ما را به ادامه دادن علم خودمان سوق میدهد، حتی اگر در کنار علم هوش مصنوعی باشد.