یزدانی: ناترازی انرژی، چالشی کلان برای صنعت خودرو/ مرکزنوآوری هوش خودرویی راه‌اندازی می‌شود

یزدانی: ناترازی انرژی، چالشی کلان برای صنعت خودرو/ مرکزنوآوری هوش خودرویی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش پردیس هوش مصنوعی و نوآوری دیجیتال ایران، کمیل یزدانی، سرپرست معاونت توسعه فناوری و نوآوری پردیس هوش مصنوعی و نوآوری دیجیتال ایران، در ششمین کنفرانس بین‌المللی استراتژی، اظهار کرد: در پردیس هوش مصنوعی، درحال راه اندازی مرکز نوآوری هوش مصنوعی در صنعت خودرو (هوش خودرویی) هستیم که در تعامل با گروه‌های خودورسازی تشکیل می‌شود.

یزدانی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های اصلی کشور، ناترازی انرژی است، گفت: میزان تولید برق در کشور حدود ۲۵ هزار مگاوات کمتر از نیاز است و این کمبود نمی‌تواند به همین شکل ادامه داشته باشد. همچنین، این مسئله در دو سال گذشته مطرح بوده و به این شکل باقی نخواهد ماند، در حال حاضر نیاز است که این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.

یزدانی افزود: دولت در حال پرداخت هزینه‌های مربوط به تامین برق است و با بهبود زیرساخت‌ها می‌توان چالش‌های مهم در حوزه صنعت خودرو به ویژه در زمینه تولید خودروهای برقی را حل کرد. اگر بخواهیم سالانه یک میلیون خودرو تولید کنیم، نیازمند انرژی پایدار برای شارژ دستگاه‌های شارژ خودروهای برقی به صورت شبانه هستیم.

یزدانی تاکید کرد: تامین انرژی پایدار و توسعه زیرساخت‌های برق، عامل کلیدی برای پیشرفت صنعت خودرو به ویژه خودروهای برقی است و باید ناترازی موجود در تولید برق کشور هرچه سریع‌تر رفع شود، تا امکان تحقق اهداف تولید و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین فراهم آید.

چالش‌های زیرساختی و سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو

یزدانی در ادامه سخنان خود به اهمیت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای افزایش تولید خودروهای برقی و خودران اشاره کرد و گفت: طبیعتاً در سال‌های آتی باید زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم که این سرمایه‌گذاری می‌تواند هم از سوی دولت و هم از سوی بخش خصوصی انجام شود. اگر بخواهیم تعداد خودروها را از صد هزار به پانصد هزار یا حتی یک میلیون افزایش دهیم، این روند قابل مدیریت نخواهد بود مگر اینکه چالش‌های موجود را حل کنیم.

وی تأکید کرد: حل این مسائل اقتصادی و صنعتی به عنوان یک ابرچالش ضروری است. «اگر نتوانیم مشکلات را در حوزه اقتصاد حل کنیم، نمی‌توانیم به سایر موضوعات تکنولوژیک بپردازیم. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در زمینه خودروهای خودران، زیرساخت‌هاست. ما با دو چالش عمده مواجه هستیم، یکی محدودیت‌های شخصی‌سازی و دیگری مسائل امنیتی مربوط به اتصال‌پذیری.

یزدانی همچنین به ضرورت ایجاد قوانین و مقررات مناسب برای تسهیل استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: پس از حل مسائل قانونی، باید به زیرساخت‌های پردازشی بپردازیم. اگر بخواهیم به شبکه‌ای یکپارچه دست یابیم که امکان اشتراک‌گذاری خودروها را فراهم کند، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب هستیم.

وی با اشاره به محدودیت‌های موجود در کشور گفت: اگرچه کشور با تحریم‌ها و محدودیت‌هایی مواجه است، اما هنوز راه‌هایی برای دور زدن این مسائل وجود دارد. زیرساخت‌های پردازشی نیازمند سرمایه‌گذاری هستند که می‌تواند از طریق همکاری نهادهای خصوصی و دولتی تأمین شود.

یزدانی همچنین به اهمیت ترکیب فناوری هوش مصنوعی با صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بزرگ جهانی در حال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند و کشور ما نیز باید این مسیر را دنبال کند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال 2030 حدود 60 درصد از خودروها باید برقی شوند و 12 درصد نیز باید به سطح خودران برسند.

 وی بر لزوم توجه به چالش‌های موجود در این مسیر تأکید کرد و گفت: حل این مسائل تنها با همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک امکان‌پذیر است.

چالش‌ها و چشم‌اندازهای خودروهای خودران در ایران

یزدانی در سخنان خود به بررسی سطوح مختلف خودروهای خودران و چالش‌های موجود در این زمینه پرداخت. وی با اشاره به سطح یک، که شامل مولفه‌هایی مانند سیستم‌های کنترل پیشرفته و فناوری‌های ایمنی است، توضیح داد: در این سطح، خودروها به کمک تکنولوژی‌هایی مانند «ای سی سی» و «فوروارد کالژن» قادر به انجام برخی از وظایف رانندگی هستند. اما با ارتقاء به سطح سه، خودروها به طور کامل مسئولیت رانندگی را به عهده می‌گیرند و راننده تنها نظارت می‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت پاسخگویی به این سؤال که آیا خودروسازان ایرانی توانایی لازم برای ورود به این فناوری را دارند، گفت: تا سال 2035 باید حدود 40 درصد از خودروها خودران شوند. این روند در صنایع جهانی بسیار سریع در حال پیشرفت است و ما نیازمند الزامات خاصی برای همگامی با آن هستیم.

یزدانی به چالش‌های متعدد از جمله سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌ها، قوانین و مقررات، و مسائل امنیتی اشاره کرد و گفت: ما با یک خلا وسیع در حوزه تکنولوژی مواجه هستیم. گروه صنعتی ایران خودرو در سال‌های اخیر پروژه‌هایی برای داخلی‌سازی فناوری‌های مرتبط با رادار و الگوریتم‌های پیشرفته انجام داده است، اما برای تبدیل این فناوری‌ها به محصولاتی قابل ارائه، نیاز به فعالیت‌های بیشتری داریم.

وی همچنین، بر اهمیت همکاری با شرکت‌های خارجی، به ویژه چینی، تأکید کرد و افزود: ما باید با شرکت‌هایی که در حوزه رادار و سیستم‌های پیشرفته فعالیت دارند ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم این فناوری‌ها را به مرحله اجرایی برسانیم.

یزدانی به تشریح دو چالش اصلی صنعت خودروهای برقی اشاره کرد: نخست، مسائل امنیتی است که باید به دقت بررسی و حل شوند و دوم، موضوع زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از این فناوری که باید از حالا برنامه‌ریزی و تأمین شوند. همچنین، نظارت دقیق و هماهنگی میان خودروسازان و نهادهای متولی، امری ضروری است.

وی همچنین به چالش‌های اقتصادی و مرتبط با تأمین انرژی پرداخت و عنوان کرد: مسئله نوسازی و تأمین پایدار انرژی تاثیر مستقیم بر توسعه خودروهای برقی دارد و با توجه به شرایط فعلی، بهترین گزینه راهبردی خودروهای هیبریدی هستند که ظرفیت مناسبی برای استفاده بهینه از منابع انرژی کشور فراهم می‌کنند، از جمله با شارژ شبانه که به پایداری شبکه کمک می‌کند.

یزدانی تاکید کرد: سیاست‌های کلان برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل برقی و نیز اصلاح زیرساخت‌های نیروگاهی باید در دستور کار باشد تا بتوان به آینده‌ای پایدار دراین حوزه دست یافت.

در پایان، یزدانی از ضرورت حفظ تنوع فناوری‌ها در سبد انرژی حمل‌ونقل سخن گفت و یادآور شد: نباید سایر روش‌ها مانند LPG، CNG و خودروهای بنزینی کنار گذاشته شوند، هرچند که تمرکز بر توسعه خودروهای برقی رو به افزایش است.